söndag 13 mars 2011

En liten rapport från Fäviken winter rally. Dag 1


Fredag 11 mars
När Erik och jag är ute och justerar noter i de Jämtländska skogarna så besiktigar vår servicepersonal tävlingsbilen utan några större problem.


Erik och jag fortsätter envete att justera noter. Vi tränar varje sträcka 2 ggr, totalt justerar vi 25 SS mil, detta jobb tog oss 8 timmar att genomföra. Under tiden så hade sevicepersonalen ställt ordning serviceplatsen i solskenet vid foten av Åreskutan. Strax efter kl 17.00 så begav vi oss ner till torget i Åre för att inväntar starten.


Jag kliver inte gärna ur bilen då det var 10 minusgrader ute och jag var dessutom lite kall pga nervositet. Det var ju i alla fall SM med allt vad detta innebär. Det gäller att hitta rätt........upp på torget, bland massor av människor......transport ner till isen.....tider ska passas... klockan ska ställas in. Allt gick bra och vi avverkade SS 1 ute på sjöisen utan några större problem. Sedan bar det av mot Huså där vi skulle köra SS 1.
När vi närmade oss specialsträckan möttes vi av en fantastisk syn då arrangörerna hade kantat starten med marshaller.
Nu var det på riktigt.. en mycket krokig och teknisk svår sträcka........I MÖRKER. Jag lovar det var inte lätt. Vi hoppade och studsade fram i skogen i full fart och notblocket var mer i mörker än i ljuset från lampan, lägg sedan till dåligt mörkerseende.....pust.
När vi kom i mål så var frustrationen stor i bilen......jag hade stora problem att läsa noter i mörker och Erik var inte nöjd med bakfjädringen. Bilen höll i för mycket i bak.....han kunde inte sladda!!!!
Vi beger oss till SS 3, sista sträckan för kvällen. Tack och lov så får vi till det ordentligt så vi avslutar etapp 1 med en bra känsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar